از هفته قبل شروع کردم به تحقیق و بررسی درباره شرکتهایی که بلاگ سازمانی دارند. برعکس بسیاری از شرکتهای خارجی که اکنون حداقل دارای یک وبلاگ هستند شرکت ایرانی را پیدا نکردم که درباره محصولات و خدماتش بلاگ داشته باشد. در حال حاضر تنها دو شرکت را می شناسم که دارای بلاگ هستند. شرکت رادمان که من افتخار آشنایی نزدیک با این مجموعه را ندارم. و شرکت آقای آواژ (بنا به گفته خود آقای آواژ که گاهی بهساد را آواژ می گویند). هدفم از اینکه گفتم شرکت آواژ این بود که بیشتر مشخص کنم که این نوع بلاگ نویسی در همین دو شرکت بیشتر وابسته به تفکر افراد و گردانندگان شرکت است و بخشی از استراتژی ارتباطی شرکت نیست.(یا شاید نبوده و اکنون باشد).
موار دیگری که در این زمینه وجود داشته وبلاگ شرکتی نبوده بلکه اعضا و یا مدیران شرکتهایی هستند که بلاگ شخصی دارند مثل بلاگ آقای غانم زاده. بعضی از شرکتها که بیشتر در زمینه فروش محصولات فعال هستند هم از سرویسهای رایگان بلاگ بعنوان سایت شرکتی یا بلاگ استفاده می کنند. به نظرم استفاده از سرویسهای بلاگ رایگان برای بلاگهای شرکتی یک اشتباه استراتژیک است. چراکه بجای هدایت ترافیک مورد نظر به سایت شرکت برای معرفی هرچه بهتر محصولات و خدمات تمام این ترافیک (دارایی) به سمت سایتهای دیگر می رود.
به نظرم نوشتن بلاگ سازمانی اگر بتواند نمایانگر فرهنگ و طرز فکر سازمان باشد و به افراد کمک کند تا در حوزه های مرتبط به فعالیت شرکت اطلاعات بروز مفید کسب نمایند، در ناخودآگاه مشتریان تاثیر مثبت برای انتخاب خواهد داشت.
پی نوشت:
از آقای آواژ بخاطر همفکری و کمک در رابطه با موضوع بلاگ شرکتها تشکر می کنم.
این مطلب را خیلی با عجله نوشته ام و فکر می کنم خیلی جسته گریخته شد. از آنجایی که دو پروژه در همین رابطه در دست دارم (و امیدوارم به نتیجه برسد) سعی می کنم در این خصوص بیشتر مطلب بنویسم.
در صورتیکه بلاگی در رابطه با موضوع این مطلب می شناسید لطفا آن را معرفی کنید.