فرض کنید که شما قرار است مفهومی را به مشتری یا رئیس خود توضیح بدهید تا او بتواند درباره واگذار کردن کار یا تایید اجرای پروژه به شما نظر مثبت بدهد. شما تمام روز را فرصت ندارید که از قصد و منظورتان و نتایج مثبت اجرای پروژه و دفاع از خودتان صحبت کنید. نه تنها تمام روز را بلکه، حتی یک ساعت هم فرصت ندارید. شما در آسانسوری هستید و باید به خلاصهترین شکل ممکن منظور خود را منتقل کنید. در چنین شرایطی چهکاری انجام میدهید؟ آیا میتوانید این کار را انجام بدهید؟
مشخص صحبت کردن و منظور را شفاف و ساده به مخاطب منتقل کردن یکی از ویژگیهایی است که میتواند تاثیر مثبتی روی ارتباطات کاری شما داشته باشد. برای اینکه بتوان در زمان کم بهترین مفهوم و منظور را به مخاطب رساند احتیاج است تا به موضوع مورد بحث خوب تسلط داشته باشید و در سادهسازی مفاهیم هم استاد باشید. البته این کار بسیار سخت و مشکله چون معمولا در چنین شرایطی ما درگیر حاشیههایی میشویم که ما را از منظور اصلی دور میکنه. اما به این موضوع فکر کنید. وقتی میتوانستید یک مفهوم را فقط در فاصله طی کردن چند طبقه از آسانسور به کسی توضیح بدهید یعنی هم خودتان ماجرا را خوب فهمیدید و هم طرف مقابل خوب خواهد فهمید. این به شما کمک میکنه تا در جلسات تمرکز داشته باشید، در سخنرانیها هدف را گم نکنید و در مذاکرات مشخص صحبت کنید.
در همین رابطه مطلب Elavator Pitch چیست را در بلاگ مایا بخوانید.