
شما شرکت رولز رویس رو به چه عنوانی میشناسید؟ به احتمال زیاد بیشتر شما وقتی این اسم را میشنوید یاد ماشینهای شیک و سفارشی این شرکت میافتید. اما یک شرکت در بازار بهشدت رقابتی جهانی چطور باید نهتنها به بقای خود ادامه دهد که باید سودآور هم باشد؟
پاسخ این سوال، نوآوری در مدل کسب و کار هست. وقتی بازار رقابتی میشود، الزاما خدمات و محصولاتی که به شکل سنتی ارائه میشوند باعث موفقیت نخواهند شد. در این شرایط با نوآوری و دوباره فکر کردن به مدل کسب و کار یعنی شناسایی مشتریان جدید و روشهای کسب درآمد تازه میتوان جریانی نو در کسب و کار ایجاد کرد.
رولز رویس در مقطعی با همین رویکرد جدید وارد بازار تازهای شد. در حال حاضر این شرکت بهعنوان یکی از سازندگان برتر موتور هواپیما شناخته میشود. اما تا اینجای کار شاید اتفاق خاصی نیافتاده باشد. نوآوری رولز رویس در این است که موتورهای هواپیما را نمیفروشد بلکه آنها را اجاره میدهد و تمام خدمات تعمیر و نگهداری را برعهده میگیرد و براساس میزان ساعت پرواز به موتورها رسیدگی میکند. این حرکت باعث شده تا شرکتهای سازنده هواپیما و شرکتهای هواپیمایی متحمل هزینههای سنگین تعمیر و نگهداری نشوند و رولز رویس نیز جریان درآمدی مناسبی برای خود ایجاد کند.
البته که فرآیند اینکار پیچیدهتر از توضیح خلاصهای است که من اینجا ارائه کردم. اما موضوع اصلی اینه که نوآوری در مدل کسب و کار میتواند شرایط کاری یک کسب و کار را متحول کند. برای اینکه به نوآوری در مدل کسب و کار برسید باید فضای آن کسب و کار را بهخوبی بشناسید و خلاءها و نیازهای مشتریان را درک کنید. همیشه کپیکردن مدلهای کسب و کار موجود باعث موفقیت نمیشود.
—————————————————————————————————————————————————— این مطلب در وبلاگ thecoach.ir منتشر شده است. شما میتوانید مشترک خورا ک این بلاگ شوید. مشاوره شغلی به شما کمک میکند تا بتوانید شرایط کاری بهتری را تجربه کنید. من را در توییتر و گوگل+ دنبال کنید.