مدیران کمالگرا
شاید تجربه کار با مدیری را داشته باشید که هرچقدر تلاش کردهاید نتوانستهاید انتظارات او را برآورده کنید و شاید خود شما مدیری هستید که معمول
شاید تجربه کار با مدیری را داشته باشید که هرچقدر تلاش کردهاید نتوانستهاید انتظارات او را برآورده کنید و شاید خود شما مدیری هستید که معمولا از عملکرد اعضای تیم خود راضی نمیشوید. بهعنوان یک مدیر ممکن است مدام به این فکر کنید که هیچکسی نمیتواند انتظارات شما را برآورده کند و معمولا در نتایج کارها نگاه شما به سمت ایراد و اشکال گرایش پیدا میکند. اگر هم با مدیری کار میکنید که چنین ویژگیهایی دارد، شاید به نقطهای از ناامیدی رسیدهاید که فکر میکنید هرگز نمیتوانید خواستههای مدیرتان را برآورده کنید و شاید حتی به تواناییهای خود شک کرده باشید.
شما چه مدیر کمالگرا باشید و چه فردی باشید که با مدیر کمالگرا کار میکنید، به احتمال زیاد استرس بالایی را هم در کار تجربه مینمایید و این استرس منجر به آسیبهای روحی و جسمی زیادی میشود. مطالعه ادامه مطلب کمک میکند تا کمی کمالگرایی را مدیریت کنید یا با فرد کمالگرا بهتر کار کنید.
کمالگرایی چیست؟
کمال گرایی یک ویژگی شخصیتی است که باعث میشود فرد همیشه برای شروع کار یا برای بهسرانجام رساندن کار به دنبال نقاط عالی و بینقص باشد. چنین اشخاصی اگر کاری را بهدست بگیرند سعی میکنند به بهترین شکل ممکن کار مورد نظر را انجام دهند که این موضوع ممکن است گاهی به وسواس برسد. افراد کمالگرا معمولا سخت کاری را شروع میکنند اما اگر شروع کنند بهدنبال رسیدن به نقطهی ایدهآل هستند. این گروه از افراد معمولا خودشان را معیار کیفیت کار قرار میدهند و چون با استانداردهای خود کار میکنند، معمولا دیگران نه از این استانداردها خبر دارند و نه میتوانند به این استانداردها برسند، بنابراین ممکن است این گروه از افراد در نقش مدیر دچار یک نارضایتی مستمری از عملکرد پرسنل خود شوند.
آیا کمال گرایی بد است؟
خیر! کمالگرایی یک ویژگی است و ویژگیهای انسانی معمولا هم خوب و هم بد هستند. در واقع بسته به کارکرد این ویژگی است که وزن مثبت و منفی آن مشخص میشود. همین کمالگرایی میتواند منجر به انجام کار با کیفیت شود و همزمان ممکن است منجر به نارضایتی از خود و دیگران شود.
بهعنوان یک مدیر کمالگرا چه نکاتی را در نظر بگیرم؟
قبول کنید که شما میتوانید کارهایی را خوب انجام دهید و دیگران ممکن است نتوانند با کیفیت شما کار کنند. این به معنی ناتوان بودن آنها نیست. همه افراد مجموعهای از توانمندیها و ضعفها را دارند. بنابراین به هرکسی اجازه بدهید که خودش باشد.
شما باید انتظارات خود از افراد دیگر را واضح بیان کنید. ممکن است چندینبار لازم باشد که کیفیت و انتظار خود را بازگو کنید. بنابراین سعی کنید مطمئن شوید که دیگران کاملا از انتظارات شما آگاه هستند.
آگاه باشید که در دام ایراد گرفتن مداوم نیافتید. اینکار روحیه تیم شما را به سطح منفی پایین خواهد آورد. سعی کنید برای ایرادها بیشتر در نقش راهنما و مربی ظاهر شوید و برای دستاوردها از افراد تقدیر و تشکر کنید.
گاهی ممکن است درگیر روند انجام کار شوید و اجازه ندهید که افراد از خلاقیت خود برای رسیدن به نتایج استفاده کنند. بد نیست که در کنار نظارت، آزادی عمل هم به افراد بدهید.
با مدیر کمالگرا چطور رفتار کنیم؟
سعی کنید انتظارات مدیر خود را بهخوبی درک کنید و بدانید چه کاری را با چه کیفیتی از شما انتظار دارد.
در مورد قابلیتها و ضعفهای خود با مدیرتان صحبت کنید. اگر نمیتوانید کاری با کیفیت مورد نظر مدیرتان را انجام دهید خوب است که در شروع این مورد را با وی درمیان بگذارید و از او راهنمایی بخواهید.
ممکن است کارهایی که انجام نمیدهید، از طرف شما به بیمسئولیتی تعبیر شود. مراقب میزان و حجم کاری که میپذیرید باشید و مطمئن شوید که با توانایی که دارید میتوانید از پس حجم کار محوله بربیایید.
قبل از اینکه مدیر شما از شما گزارش بخواهد، سعی کنید او را از روند انجام کارها مطلع کنید. دستاوردها و ضعفها را مطرح کنید و برای مشکلات از او راهنمایی بخواهید.
—————————————————————————————————————————————————— شما میتوانید مشترک خورا ک این بلاگ شوید. برای آگاهی از خدمات من میتوانید از صفحه رشد فردی و رشد سازمانی دیدن کنید و یا برای آگاهی از زمان دورههای آموزشی عمومی در خبرنامه آموزشی عضو شوید. من را در توییتر و گوگل+ دنبال کنید.